FORGOT YOUR DETAILS?

CREATE ACCOUNT

تحلیل مدیریت منابع مالی و پایش عملکرد سایر اجزای مجموعه

 

مدیریت مالی

سریع تر باشید!

با استفاده از راهکار مدیریت مالی و حسابداری حساب کتاب ایرانیان

 

سرمایه مالی شرکت

سرمایه مالی از موضوعاتی است که در بحث راه‌اندازی هر سرمایه‌گذاری جدید مطرح می‌شود.

"سرمایه مالی سرمایه ای است که بانک‌ها در اختیار دارند و صاحبان صنایع آنرا بکار می‌برند."

بحث تامین مالی به خصوص در کشورهای در حال توسعه از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ کشورهای در حال توسعه به منظور پیشرفت در عرصه‌های مختلف اقتصادی نیاز به منابع مالی فراوان دارند. در این کشورها برخی از پروژه‌ها را با تامین مالی داخلی می‌توان انجام داد اما در پروژه‌های مهم و زیرساختی مورد نیاز کشور که امکان تامین منابع کامل آن توسط دولت فراهم نیست مانند پروژه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر برای توسعه زیر ساخت‌ها برخورداری از منابع خارجی بسیار جدی است.

 

انواع روش‌های تامین منابع مالی

انواع تامین مالی شامل:

  • دریافت وام کوتاه یا بلند مدت
  • مشارکت در سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری به شرط خرید محصول
  • فروش سهام شرکت یا صدور اوراق قرضه (البته دو روش آخر برای شرکتهای بزرگ مقدور است)

 تامین مالی پروژه‌ها چه مربوط به بخش دولتی باشد و چه بخش خصوصی یا از طریق منابع داخل کشور صورت می‌گیرد یا از طریق جذب منابع خارجی. در هر کدام از این روش‌ها گزینه‌های مختلفی وجود دارد که کارفرمای پروژه با توجه به نیاز خود از یکی از این دو روش پروژه خود را تامین مالی می‌کند. در ادامه هر کدام از این روش‌ها به تفصیل بررسی می‌شود.

 

وظایف اصلی در مدیریت منابع مالی

  • مدیریت صحیح گردش جریان مالی شرکت و جلوگیری از کسری بودجه
  • صدور اتوماتیک سند برای تمامی بخش­ها از جمله فروش، خرید، اموال، حقوق و دستمزد و سایر بخش­های مرتبط با واحد مالی که موجب کاهش بار کاری واحد مالی خواهد شد.
  • ارتباط فرآیندی واحد مالی با تمامی بخش­ ها
  • استفاده از سیستم اموال که به صورت فرآیندی با واحدهای خرید، نگهداری و تعمیرات و انبار مرتبط است که موجب مدیریت و هزینه­یابی تمامی امواسازمان و محاسبه استهلاک­های اتوماتیک مرتبط با نگهداری و تعمیرات می­شود.
  • استفاده از سیستم بودجه که به صورت فرآیندی و در سطح کنترل بودجه ای با مبلغ اسناد مالی در ارتباط می باشد و امکان مدیریت بر انواع بودجه ریزی های هزینه و درآمد را فراهم می کند.
  • استفاده از سیستم خزانه ­داری که باعث مدیریت دریافت­ها و پرداخت­ها و اسناد دریافتنی و پرداختنی، همچنین مدیریت تنخواه گردان می­شود.

 

هدف مدیریت مالی

"هدف مدیریت مالی به حداکثر رساندن ارزش شرکت است. مفهوم این هدف بسیار پیچیده است. مدیران شرکت با ذینفعان بسیاری نظیر مالکان، بستانکاران، فعالان بازار سرمایه سروکار دارند."

این هدف، ترجمان بیشینه ساختن ثروت سهام داران در شرکت های سهامی است که به صورت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام برابر ارزش فعلی جریانات نقدی آتی مورد انتظار مالکان است. همان طور که اشاره شد، هدف مدیریت مالی به حداکثر رساندن ثروت مالک است. تحقق این مهم از طریق حداکثر نمودن سود اقتصادی میسر است که دارای مفهومی متفاوت با سود حسابداری است.

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد چگونگی دفاع از پرونده مالیاتی به چه صورت است؟

 

محدوده و عناصر کلیدی مدیریت مالی

در مدیریت مالی یک کسب‌وکار، تصمیمات مختلفی پیرامون چگونگی بهره‌برداری از منابع مالی، اعم از دارایی‌های مالی شرکت و یا منابع مالی خارجی، کنترل جریان نقدینگی و استراتژی‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌گردد. بر این اساس، مهم‌ترین اجزای مدیریت مالی یک کسب‌وکار را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

الف) تصمیمات سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت و تخصیص بودجه به دارایی‌های مختلف، تحت عنوان بودجه سرمایه، از مهم‌ترین مواردی است که در مدیریت مالی باید انجام گیرد. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فعلی نیز بخشی از تصمیمات سرمایه‌گذاری است که به‌عنوان تصمیمات سرمایه در گردش، شناخته می‌شود.

ب) تصمیمات مالی

این مورد مربوط به افزایش بودجه از منابع مختلف است که با توجه به شاخص‌هایی نظیر نوع منبع، دوره تأمین مالی، هزینه تأمین مالی و بازگشت سرمایه انجام می‌گیرد.

ج) تصمیم‌گیری در مورد تقسیم سود

مدیر مالی باید نسبت به توزیع سود خالص، تصمیم‌گیری نماید. به‌طورکلی سود خالص به دو بخش «تقسیم سود برای سهامداران» و «سود متعارف» تقسیم می‌شود. در تصمیمات مرتبط با تعیین سود سهامداران، میزان سود و چگونگی توزیع آن مشخص می‌گردد. در سود متعارف نیز مبلغ سود خالص، نهایی می‌شود که این میزان کاملاً وابسته به برنامه‌های توسعه و تغییرات ساختاری سازمان دارد.

تجزیه و تحلیل های مالی

تجزیه و تحلیل های مالی، یکی از ابزارهای مدیریت مالی است که شامل ارزیابی در شرایط مالی و عملکرد یک شرکت تجاری، یک وضعیت و یا حتی اقتصاد آن شرکت و پیش بینی شرایط و عملکرد آینده آن شرکت است. به عبارت دیکر این بدان معنی است که میزان ریسک و بازده مورد نیاز را بررسی می کند.
اطلاعات تجزیه و تحلیل های مالی ممکن است در قسمت هایی داخل آن موسسه باشند مانند قسمت های بازاریابی و تولید و یا از سازمان هایی که دارای اطلاعات حسابداری هستند و یا از کمپانی های فروش اطلاعات.

در یک شرکت بررسی های مالی ممکن است نه تنها برای ارزیابی عملکرد آن شرکت به کار رود بلکه برای ارزیابی قسمت های مختلف از شرکت، بخش ها و خطوط تولید نیز به کار می رود. این تجزیه و تحلیل ها ممکن است هم به صورت دوره ای و زمانی که مورد نیاز است انجام شود تا بتواند نه تنها تصمیمات مالی درست و آگاهانه را تضمین کند، بلکه به عنوان کمکی برای اتخاذ سیاست های شخصی و سیستم های تشویقی مورد استفاده قرار گیرد. در بیرون از این موسسه، تجزیه و تحلیل های مالی ممکن است برای تعیین ارزش یک مصرف کننده جدید استفاده شود تا به وسیله آن توان منابع را برای شرایط قرارداد بلند مدت و همچنین عملکرد بازاری رقیبان را ارزیابی کنند.

 

تجزیه و تحلیل مغایرت ها

مدیران باید مغایرت های میان بودجه تخصیص داده شده و پیش بینی صورت گرفته را تجزیه و تحلیل نمایند. کلیه مغایرت های مهم چه مطلوب و چه نامطلوب باید بررسی شوند. مدیران باید بتوانند این اختلاف ها را به آنچه که در واحد یا محل کارشان در دوره حسابداری رخ داده مرتبط سازند. آیا این مغایرت تنها یک بار رخ داده یا در سالیان باقیمانده تکرار خواهد شد؟ آیا لازم است که این اختلاف (مطلوب یا نامطلوب) در پیش بینی مالی سه ماهه یا سال مالی در نظر گرفته شود؟ اگر نتوانید این مغایرت ها را بر مبنای دانشتان از عملیات توضیح دهید باید هر چه سریعتر با واحد مالی تماس بگیرید.

 

مدیریت منابع مالی

 

بیشتر بخوانید: تنظیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به چه شکل است؟

امور قسمت مالی شرکت

الف) امور مالي شركت

  • حسابداري صنعتي
  • حسابداري مالي

ب) صورت هاي مالي و تجزيه و تحليل آن ها

  • تراز نامه
  •  صورت سود وزيان
  • صورت سرمايه
  • صورت تغييرات در وضعيت مالي
  •  توضيحات صورت هاي مالي

 

سایر عملکردهای شرکت

مدیریت منابع انسانی یا به اختصار منابع انسانی ، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به‌طوری‌ که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلا می ساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا (برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا) می‌باشد.

 

مدیریت تولید، عملکردی است که عهده‌دار مسئولیت برنامه‌ریزی تاکتیکی و راهبردی فراورده‌های موجود و جدید یک شرکت است. مدیریت فراورده، عملکرد چرخهٔ حیات سازمانی در درون یک شرکت است که با برنامه‌ریزی یا پیش‌نگری یا بازاریابی فراورده یا فراورده‌ها در همهٔ مراحل چرخهٔ حیات محصول سروکار دارد.

مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که از پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و بازاریابی برای محصولات یا خدمات تشکیل می‌شود. مدیر تولید همواره دغدغه توسعه محصول و بازاریابی محصول را دارد و این دو فعالیت نهایتاً منجر به افزایش درامد، افزایش سهم بازار و افزایش حاشیه سود خواهند شد. از طرف دیگر یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و کارایی‌ها و ویژگی‌های محصول مسئولیت پذیر باشد. ازین رو در ساختارهای سازمانی مختلف بعضاً مدیر تولید یک جایگاه سازمانی مشخص و معین را دارد و در بعضی موارد عضو بخش‌های فروش و بازاریابی یا عضو بخش مهندسی محسوب می‌شود.

معمولاً برای بررسی عملکرد مدیران تولید شاخصه‌های سود و ضرر یک بنگاه مورد ارزیابی قرار میگیرد. یک مدیر تولید باید بتواند خواسته‌ها و نیازهای بخش فروش و بازاریابی را به بخش‌های مهندسی و فرایند سازمان انتقال دهد و از طرف دیگر باید بتواند محدودیت‌های بخش مهندسی و طراحی با توجه به شناختی که از بازار و خواسته مشتریان دارد برطرف نماید تا محصول بدست آمده با هزینه‌ای منطقی بتواند پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیازهای مشتریان باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.

با ما تماس بگیرید

در صورت درخواست مشاوره با ما تماس بگیرید
تلفن : ۰۲۱۸۸۵۳۲۸۲۲
۰۲۱۸۸۵۳۲۸۲۳
فکس : ۰۲۱۸۸۵32824
ایمیل : info@hesaboketabiranian.com

TOP