تبصره طلایی مالیات بر «خانه‌های خالی»

مجلس طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» را بعد از دو هفته چکش‌کاری در کمیسیون اقتصادی تصویب کرد. مطابق مصوبه مجلس و نرخ مالیاتی که در‌نظر گرفته‌شده، مالکان خانه‌های خالی از سکنه باید در سال اول اجرا معادل ۵/ ۵ درصد قیمت روز مسکن، مالیات پرداخت کنند.

در متن این مصوبه یک رانت پیش‌بینی شده که برای «اشخاص و شاغلان خاص»، «معافیت مالیاتی برای دو خانه خالی» ایجاد می‌کند. این قبیل اشخاص در امان‌نامه -آیین‌نامه اجرایی- تعیین می‌شوند.

همچنین هر سرپرست خانوار می‌تواند علاوه بر خانه‌ای که اقامتگاه اصلی اوست، یک خانه در شهر دیگر در ملکیت خود داشته باشد که حتی اگر خالی باشد، از آنجا که اقامتگاه فرعی خانواده محسوب می‌شود، معاف از مالیات بر خانه‌های خالی خواهد بود.

علاوه بر این، خانه‌های خالی شهروندان ساکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاها نیز از تور مالیاتی مذکور خارج است. همچنین در متن قانون صرفا از سرپرست خانوار خواسته شده نسبت به اظهار املاک متعلق به خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کند.

اگر دولت نخواهد بخشی از قانون را اجرا کند، آن را به‌عنوان موارد استثنا در نگارش آیین‌نامه لحاظ می‌کند و در واقع متن این آیین‌نامه به نحوی نگاشته می‌شود که اصطلاحا امکان «دور زدن قانون» برای گروه یا گروه‌های خاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شود.